Trompet üstadı: Şekili Alafsar

FdRQ...tR2Z
30 Jan 2024
82

Bir zamanlar performansıyla popülerlik kazandı, trompet sesiyle halkın düğünlerini ziyafete çevirdi, şenliklere gitti ve grubuyla ülkemizde, eski SSCB topraklarında ve yabancı ülkelerde milli müzik örneklerimiz olan "Cengi", "Yallı", "Köroğlu'nu muhteşem bir şekilde sunan Alafsarin adı tarihte yaşıyor. Tüm hayatını trompet çalmanın daha da geliştirilmesine ve zenginleştirilmesine, müzik kültürünün daha da gelişmesine adadı ve yerli halkına eşsiz hizmetlerde bulundu. Grubu çok popüler ve sürekli olarak en yüksek seviyede performans gösterdi.

Bu topluluğun üyeleri solist trompetçi Alafsar, perküsyoncu Lezgi Amrah, kos davulcusu (sopayla çalınan) Adişirin İsrafilov ve küçük davulcu (sopa ve sopayla çalınan küçük davul) Yagub Mammadrahimov'dan oluşuyordu. Dört kişilik grubun tüm repertuvarı eşsiz sanat eserlerine dönüşüyordu. Grup, sadece Şeki'de değil, çevre bölgelerde de düğünlere, sanatsal ve toplu etkinliklere tatlılık, güzellik, dekorasyon ve ihtişam kattı. Alafsar'ın grubunun performansı ulusal radyonun altın fonuna dahil edildi, AzTV'de yayınlandı ve devlet konserlerinde özel bir sanatçı önemi kazandı.


Her dönemde ve 20. yüzyılın ikinci yarısında Azerbaycan'da sanat dünyasında tanınan trompetçilerin sayısı oldukça fazlaydı. Ancak hiçbiri Alafsar kadar yüksek bir profesyonelliğe ulaşamadı. Alafsar, eşsiz bir sanatçı olarak her zaman akademik performans sergiledi. Çalışında yüksek profesyonellik, zengin duygu, duygu uyumu, güçlü bir müzik kalbi, icra tekniği, temiz, hassas parmaklar, net cümleler, anında etki gösteren ve dikkat çeken parlak bir ustalık vardı. İcrasındaki "Cengi", "Yallı", "Köroğlu", "Gaytağı" gibi şövalyelik duygusunu yücelten melodiler kadar muhteşem, muğamlara karşı tutumu, bu türün trompetin çalma yeteneklerine uygun örneklerini çalması, aynı duygusal etki ve sanatsal biçimidir. Alafsar'ın sanatında yüksek sesin her tonu, sanatsal düşünce tarzı, özgünlük, milli duygular, halk müziği ve geleneklerin uyumu ön plandadır. Bir sanatçı olarak Azerbaycan'da trompet çalma sanatının en parlak, nadide temsilcisi, ustası, üstadı, zirvesi ve güneşi sayılabilir. Tüm dans melodilerini, aşk şarkılarını, muğamları diotenik bir nefesli çalgı üzerinde profesyonel düzeyde, tamamen benzersiz bir biçimde sunmak, yüksek profesyonelliğin sonucu ve kutlamasıdır. Alafsar, sadece Şeki ve çevre bölgelerde değil, Azerbaycan'ın tamamında trompet çalmanın bir örneği ve okuluydu. Onun performans okulunun özel etkisi Şeki'de görüldü ve bu eğilim günümüzde de devam ediyor. Bu düşüncemizi boşuna değil, mevcut gerçeklere dayanarak ifade ediyoruz. Şeki'de bu ustanın sanat yolunu ve icra tarzını sürdürenler var. Aynı zamanda Hasrat Musayev, Rovşan Kerimov, Mecnun Aliyev, Bakhisali Abdurahmanov, İlham İbrahimhalilov ve torunu eğitimli üflemeli çalgıcı Alafsar'ın isimlerini derin saygıyla anıyoruz. Alafsar'ın yaşadığı dönemde Şirvan bölgesinden Abbas ve Salyan'dan Hasanağa Sadıgov gibi yetenekli trompetçilerimiz vardı. Her biri ayrıca saf, temiz, profesyonel, benzersiz bir performans ve akademik oyun sergiledi. Bu çalgının icra düzeyini yükseltenler arasında 21. yüzyılda Azerbaycan'da yetişmiş trompetçiler de bulunmaktadır. Bunlar arasında Şirzad Fataliyev, Coşgun Sadigov, Rahman Rasimoğlu, Fagan Rasimoğlu ve diğerlerinin isimleri sayılabilir. Bu yüzyılda Azerbaycan'da faaliyet gösteren tüm milli nefesli çalgı ve klarnetçiler Alafsar'ın koleksiyonunu telefonlarına indirip dinlemektedir.

Tarihsel olarak Shaki her zaman yetenekli insanların vatanı olmuştur. Bu üst düzey sanatçılardan biri de Alafsar'dı. Alafsar (Ali Afsar) Memmedrehim oğlu Rahimov, 5 Mayıs 1930'da Şeki şehrinde doğdu. Küçük yaşlardan itibaren müziğe olan yeteneği ve tutkusu kendini gösterdi ve balabaan çalmayı öğrendi. Öğrendiği ilk anlar halk oyunu yayınlarıydı. Şeki'de yaşayan tanınmış sanatçılardan Habibullah Jafarov ve Gajay Mustafayev, Alafsar'ın yeteneğini görerek onu trompet çalmaya teşvik etti. Alafsar bu iki trompetçinin Şeki'deki performansını duydu. Usta Kaçay, Şeki'nin Ashagi Gungut köyünde yaşıyordu. Alafsar, genç yaşta trompet sesini duyduğu yere giderdi. 1940'lı yıllarda Şeki Öncüleri Evi'ndeki trompet kulübünün çalışmalarına da katıldı.

Alafsar'ın çocukluk anılarından:

Habibullah Amca iyi bir konuşmacıydı ve düğün merasimini hemen devralıp, iyi yönetebiliyordu. Ayrıca düğün salonunun ortasında bol bol çaldığı, komik hareketler yaptığı, yüz ifadeleri yaptığı, ilgi uyandırdığı da görülüyordu. O sırada o kişi ustaya "teşekkür ederim" deyip sessizce oturmaya gitti, normları aşmamak gerektiğini, meclise saygı duymak gerektiğini anladı. Ustanın ilginç hareketleri herkesi hayrete düşürdü. Habibullah amca birçok akrabamızın düğününde çalmıştı. Düğünlerde onu hep dikkatle dinledim, inceledim. O dönemde düğünlerde "Seher" muğamı çalınırdı. Habibullah amca bu muğamı ustalıkla çalardı. O muğamı onun gibi çalmayı gerçekten çok istiyordum.


Sabah "Seher" muğamı çalınır, el-oba topanırdı. Düğünün başladığının sinyalini vermek için sabahın erken saatlerinde, sabah 6'dan itibaren çalınıyordu. Daha sonra biz sanata başladığımızda "Seher" muğamı kullanılsa da o kadar erken çalınmıyordu (usta "Seher" muğamı derken "Murgü-seher"i kastetmişti).



Write & Read to Earn with BULB

Learn More

Enjoy this blog? Subscribe to anaraydinli

11 Comments

B
No comments yet.
Most relevant comments are displayed, so some may have been filtered out.