Lezgiler

FdRQ...tR2Z
21 Jan 2024
69

Devlet, Lezgiler de dahil olmak üzere Azerbaycan'da yaşayan tüm halkların etnik kültürünün ve ana dilinin korunmasına ve geliştirilmesine her zaman özen göstermektedir. 20 Şubat 1995'te ulusal lider Haydar Aliyev, cumhuriyetimizin Lezgi toplumunun temsilcileriyle yaptığı toplantıda şunları söyledi:

"Azerbaycanımızın olumlu özelliklerinden biri de cumhuriyetimizin çok uluslu, uluslararası bir devlet olmasıdır. Bunun Cumhuriyetimizin avantajı, milli zenginlik, ortak zenginlik olduğunu resmi açıklamalarımda ve konuşmalarımda defalarca dile getirdim. Bundan gurur duyuyoruz ve bu kompozisyonu korumamız gerekiyor” 

dedi. Ardından Haydar Aliyev şu sözleri ekledi:

"Azerbaycan, Lezginlerin ana vatanı, ana vatanıdır ve başka hiçbir yerde kendilerini bu kadar rahat hissetmiyorlar."



Lezgi ve Azerice dilleri farklı köken, dilbilgisi ve sözcük tabanına sahip olmasına rağmen halklarımız arasında yüzyıllardır sınanan kardeşlik ilişkileri bu dilleri dil bilimi çerçevesinden çıkararak birbirine yaklaştırmıştır. Bu akrabalık her iki dilde de yüzlerce ortak kelime ve deyimde, ortak destan ve atasözlerinde kendini göstermektedir. Dolayısıyla hem Azerice hem de Lezgi dillerinde "tarih", "dünya", "dönem", "vatan", "bilim adamı", "halk", "millet", "güzel", "din" hatta "yazımı aynı" ``düşman'' gibi kelimelerin okunması aslında bu tarihi kardeşlik bağlarının dilsel bir sembolü olarak anlaşılabilir. Lezgiler ile Azerbaycan Türkleri arasındaki kadim kök ve geleneklere dayanan etno-kültürel bağlar, asırlardır süregelen dostane komşuluk ilişkileri günümüzde de devam etmektedir. Lezgilerin Azerbaycan Türkleriyle dini birliği de dahil olmak üzere ortak etno-kültürel alanı paylaşmaları, bu ilişkilerin daha da güçlenmesi için doğal ve uygun koşulları yaratmıştır. Lezgiler, Azerbaycan'ın Kafkas etnik grupları arasında kendilerine ait bir yere sahiptir. Günümüzde Gusar, Guba, Haçmaz, İsmayilli, Gebele, Oğuz, Şeki ve Gakh bölgelerinde yoğun olarak yaşamaktadırlar.


Lezgilerin ataları sayılan Legler, eski Arnavutluk devletinin topraklarında yaşayan kabilelerdi. Tarihi kaynaklar ve araştırmalar, Arnavut Kabileler Birliği'ne dahil olan Leglerin yaşam alanlarının günümüz Güney Dağıstan topraklarında olduğunu tespit etmiştir. Lezgiler kendilerine tekil olarak Lezgi, çoğul olarak Lezgiyar adını verirler. 20. yüzyılın başında bunlara bazen kureli deniyordu. Lezgi etnik adı Dağıstan'ın belirli halklarından birinin etnik adı değildi. Böylece 20. yüzyılın başına kadar Dağıstan'ın tüm dağlılarına Lezgi deniyordu. 3 Kuzey ve Güney Kafkasya'daki Türk halkları "lezgi" derken Dağıstan'da yaşayan tüm dağ halklarını kastediyordu. Kafkasya'nın Rus İmparatorluğu tarafından işgal edilmesinden sonra Dağıstan'ın güney kesiminde yaşayan halk bir bütün olarak "Lezgi" olarak sunulmuştur. Tanınmış tarihçi Abbasgulu Ağa Bakıhanov da "Gulustani-İram" adlı eserinde "lezgi" kelimesinin laz etnoniminden kaynaklandığını varsaymıştır. Şöyle yazdı: "Yaylalılara lezgi adının verilmesi onların Laz kabilesiyle karışmalarından kaynaklanıyor olabilir. Lezgiler MS 3. yüzyılın sonlarında Kolhis'te yaşadılar. Sarmat kralı Kıpçak kırsalından gelerek onları mağlup etti. 5. yüzyılda Lazlar, Arnavutlar ve Fildişililerin yanı sıra Romalılar ve İran arasında uzun süren savaşlara da karışmışlardı.


Lezgi dili Kafkas dil ailesine aittir. 6 Rus kaynaklarında Lezgi dili, 20. yüzyılın 20'li yıllarına kadar "dünyanın dili" olarak da anılıyordu. Lezgi dili yaşadıkları bölgelere göre Dağıstan'ın aynı isimli köyleri, Kure, Akhtyi ve Azerbaycan'da Lezgilerin konuştuğu Guba lehçesi olmak üzere üç farklı lehçeye ayrılmaktadır. Dağıstan Cumhuriyeti'ndeki Lezgiler Kure ve Akhti lehçelerini, Azerbaycan'da yaşayan Lezgiler ise ağırlıklı olarak Guba lehçesini konuşmaktadır. Lezgi yazı dilinin temeli Küre lehçesidir. 19. yüzyıla kadar Lezgilerin tüm Dağıstan halkları gibi diğer Kafkas halklarıyla temel iletişim aracı Azerbaycan diliydi. 19. yüzyılda Alexander Bastujev-Marlinsky ve Mikhail Lermontov gibi Rus yazarlar da buna dikkat çekti. A. Bestujev-Marlinski, Kafkas Tatarlarının (Azerbaycan Türkleri) diliyle tüm Asya'nın dolaşılabileceğini yazmıştır.7 Lezgiler, Azerbaycan dilini iyi biliyorlar. Bu, Azerbaycan dilinin Lezgiler de dahil olmak üzere Dağıstan'daki tarihi yayılımından etkilenmiştir. Bu, 19. yüzyılın Rus yazarlarının yazılarıyla doğrulanmaktadır. Bunlardan 1908 yılında Dağıstan'a giden K.F. Gan, Dağıstan'ın neredeyse tamamında Türkçe-Tatar dilinin uluslararası bir dil olarak kabul edildiğini yazmıştır.


Kafkas Arnavutluk'u, Şirvanşahlar ve daha sonra Safeviler gibi Azerbaycan devletlerinin bir parçası olan Lezgler, 19. yüzyıla kadar tek bir siyasi birlik içinde temsil edilmiyordu. Bir takım özgür topluluklar halinde bir araya gelen Lezgiler, Safevi devletinin yıkılmasından sonra 18. yüzyılın ikinci yarısından itibaren Guba ve Darbend hanlıklarının bir parçasıydı.9 18. yüzyılın başlarına kadar Guba hanlığında yaşayan Azerbaycanlı Lezgiler 19. yüzyılda "Guba Lezgi" olarak da anılırdı. Tarihsel olarak modern Güney Dağıstan topraklarındaki Samur bölgesinde göçebe sığır yetiştiriciliği yapan Lezgiler, eski çağlardan beri sürülerini ağırlıklı olarak Kuzey Azerbaycan'daki kışlama alanlarına götürüyorlardı. 12 Lezgiler yavaş yavaş evlerini kışlık bölgelere yaklaştırmak için güneye doğru hareket ederek Hazar kıyılarındaki dağların eteklerine yerleştiler. Bunun sonucunda Lezgi köyleri sadece Samur bölgesinde değil, Azerbaycan'ın diğer bölgelerinde, özellikle Şeki-Zagatala bölgesinde de ortaya çıkmaya başladı.13 Lezgilerin Azerbaycan topraklarındaki yerleşimi özellikle yüzyılın ikinci yarısında hızlandı. 19. yüzyıl. Bu topraklara yeni yerleşim yerleri kurmuşlar ve çoğu zaman bu yerlere eski köylerinin adını vermişlerdir. Mesela Guba'nın Uç-gun köyü Dağıstan'ın aynı isimli köyünden göç eden Lezgiler tarafından kurulmuş. Eski zamanlarda bu köyün halkı Darbend'den Guba'ya kadar olan bölgelerde yaşardı.
Köyde Bayramlar, Bekarlar, Hızırlar, Gazihanlar, Cebeller, Rafiler, Govgovlar, Hazamlar, Muradlar gibi eski nesillerin temsilcileri yaşamaktadır. 20. yüzyılın başlarından itibaren kışlık bölgelere göç etmeye başlayan Uçgün köyü halkı, Hacmaz topraklarında aynı adı taşıyan Uçgün-Gişlaq köyünü kurdu. Guba bölgesindeki Zeykhur, Murug, Murugoba, Lagar, Gadazeykhur ve Yeni Zeykhur gibi Lezgi yerleşim alanları Dağıstan'ın aynı adı taşıyan köylerinden göç eden nüfus tarafından inşa edilmiştir. Arşiv materyallerine göre 19. yüzyılda Guba kazasında 47 Lezgi köyü bulunmaktaydı.

Lezgilerin Dağıstan'ın güneyinden Azerbaycan'a göçü ve yerleşip yerel halkla kaynaşmasına örnek olarak Gebele ilçesine bağlı Gamarvan (Lezgi'de: Kamervan) köyünün tarihi gösterilebilir. Bu köyün tarihi 19. yüzyılın ortalarında başlıyor. 19. yüzyılın sonuna kadar köyün bulunduğu geniş alan, Azerbaycan Türkleri için kalıcı bir otlak, Dağıstanlı Lezgiler için ise büyükbaş hayvancılık için kışlama yeriydi. Elbette her yerde olduğu gibi çobanlar arasında koyun sürülerinin meralarının bolluğu konusunda sık sık tartışmalar yaşanıyordu. Bu anlaşmazlıklara son vermek için Dağıstanlı hayvan yetiştiricileri Darban'a giderek dağ halklarının ana idaresinin başı olan Tümgeneral Alexander Komarov'a (1823-1904) başvurdu. General Komarov, Lezgilerin arzusunu dikkate alarak onların bu bölgeye kalıcı olarak yerleşmelerine ilişkin bir kararname çıkardı.

Böylece Dağıstan'da yaşayan Lezgilerin bir kısmı yerleşik hayata geçerek bu köyü oluşturmuşlardır. Güney Dağıstan'ın farklı bölgelerinden buraya göç eden Lezgler, köye önce Tümgeneral Alexander Komarov'un onuruna "Komarovvan" ve "Kamariyya" adını vermiş, daha sonra toponimi "Kamarvan" veya "Kamervan" olmuştur. Köyün eski caminin (şu anda Kebele Yerel Tarih Müzesi'nde muhafaza edilen) taş kitabesinde bulunan Arapça yazı bu tarihi gerçeği doğrulamaktadır: "Bu köye "Kamariyya" adı verilmiş ve 1293 (MS 1876) yılında kurulmuştur. Adını temelini atan General Komarov'un onuruna almıştır. Bu Cuma mescidi 1295 (1878) yılında inşa edilmiştir. Gamarvan (Lezgi dilinde: Sikhil) köyünde yaşayan Lezgi soyundan gelenler, 19. yüzyılın ortalarında otlatma alanlarının yetersizliği nedeniyle Dağıstan'ın bugünkü Akhtyi bölgesindeki Yalçuk köyünden göç etmişlerdir.16 Ayrıca Akhtyi bölgesinin topraklarındaki İkhir, Lgapirkand, Maza, Filidzakh, Jaba köylerinin yanı sıra şimdiki Dogguzpara ilçesinin Misginja köyünden göç ederek Gamarvan'a yerleştiler. Böylece Azerbaycan onlara vatan olmuştur.

O dönemde Lezgiler Filfili, Kusnet, Laza, Corucja, Shin köylerinin yanı sıra Gaytar, Gazmalar, Michykh köylerinde ve kısmen de Azerbaycan'ın Guba ilçesi ile birlikte Nukha ilçesinin Göyçay ilçesi topraklarında yaşıyorlardı.17 19. yüzyılda Bum ilçesine bağlı Gazmalar köyünün kuruluşu da Dağıstan'ın Dogguzpara bölgesindeki Lezgiler tarafından kurulmuştur.18 Michikh, Mazilli ve Kusnet gibi bölgedeki Lezgi köylerinin halkı Şakiya Guba'dan gelmekteydi. 19. yüzyılın başlarında Gutgaş ilçesi topraklarına yerleşmişlerdir. Şeki ilçesinin Daşağil ve Şin köylerinde 18. yüzyılda Dağıstan'dan gelen Lezgi aileler vardı. Bu aileler Muhammedhasan Han (1783-1795) zamanında Şakiya'ya gelmişlerdir. Kafkasya'nın Rus İmparatorluğu tarafından işgal edilmesinin ardından gerçekleştirilen idari-bölgesel reformlar sonucunda, Samur Nehri boyunca Bakü Valiliği ile Dağıstan Vilayeti arasındaki sınırın belirlenmesi, tarihsel olarak bu bölgede yaşayan Lezgilerin tecrit edilmesine yol açmıştır. Darband ve çevre köylerde yaşayan Azerbaycan Türklerinin yanı sıra tek bir bölgede Guba Hanlığı'nın toprakları bölünerek Samur nehri havzasında Samur ve Küre ilçeleri oluşturularak Dağıstan eyaletine dahil edildi. Böylece Lezgilerin yaşadığı bölgeler farklı idari birimler arasında bölünmüş, bir kısmı Dağıstan eyaletinin Kure ve Samur ilçelerinde, diğer kısmı ise Bakü valiliğinin Guba ilçesi topraklarında yaşamak zorunda kalmıştır. Çarlık Rusya'sının Azerbaycan'ın kuzeydoğu bölgesinde gerçekleştirdiği bu tür idari-toprak reformları sonucunda Samur Nehri bölgesinde yaşayan Azerbaycan Türkleri Samur Kazası'na atandı.

19. yüzyılın sonu ve 20. yüzyılın başında Bakü şehrinin ve tüm Abşeron yarımadasının sanayileşmesi ve zengin petrol yataklarının geniş çapta işletilmesinin sadece Azerbaycan'dan değil, işçi akınına da yol açtığını da belirtmek gerekir. , ama aynı zamanda sınırlarının ötesinden. Mesela Dağıstan vilayetinin Akhtyi, Khuryuk, Mikrakh, Kurakh, Khuchkur dağ köylerinden ve diğer dağ köylerinden yüzlerce insan kâr arayışı içinde Bakü'ye geldi.21 O dönemde Lezgiler arasında bile şu tür sözler ortaya çıktı: " Bakudin rex regun rex khiz khanva" (Bakü yolu değirmen yoluna çıkar) döndü), "Bakü - avay sa kalni gana aku" (İneğiniz varsa satın, bkz. Bakü).22 Petrol işinde çalışanlar arasında O yıllarda Bakü'nün tarlaları Stal Süleyman (Süleyman Stalski), Yetim Emin, Khürüg Tahir, Kuchkhur Said de oradaydı.

Lezgiler zengin bir folklor ve edebiyata sahiptir. Kuchkhur Said, Yetim Emin, Sadreddin Süleyman el-Lazgi, Musa ibn el-Lazgi, Kura Malik, Migragh Qamar'ın, Şekili Fikret ibn al-Bassam yanı sıra onun birçok önde gelen şairi ve sevgilisi, sadece Lezgi halkının değil Kafkasya'nın hazinesine katkıda bulunmuşlardır. ama bir bütün olarak dünya edebiyatı. Stal Süleyman, Yetim Emin, Lezgi Ahmed gibi birçok Lezgi şair ve sevdalısı şiirlerini hem Lezgi hem de Azerice yazmıştır. Sanatçılar arasında özellikle Müşkur Muhammed ve Müşkur İbrahim seçildi. Müşkur İbrahim (16. yüzyıl) Lezgi, Azerice, Arapça ve Farsça yazmıştır. Müşkur İbrahim Dağıstan ve Şirvan'da da meşhurdu. Muşkur'da düzenlediği şiir toplantılarına çevre ülkelerden şairler de gelirdi.





Write & Read to Earn with BULB

Learn More

Enjoy this blog? Subscribe to anaraydinli

9 Comments

B
No comments yet.
Most relevant comments are displayed, so some may have been filtered out.